Проблемы с oled дисплеем 128*64

Тема в разделе "Arduino & Shields", создана пользователем Olezhka, 4 дек 2018 в 18:18.

  1. Olezhka

    Olezhka Нуб

    Есть два одинаковых дисплея, оба одинаково работают, может знает кто как решить эту проблему с полосками? Дисплей 128*32 работает идеально на этом скетче, а 128*64 - нет.
     

    Вложения:

  2. b707

    b707 Гуру

    Олежка, мы по картинке должны восстановить код, который ее дает? :)
     
  3. DetSimen

    DetSimen Гуру

    Можно еще пассы руками поделать.
     
  4. Airbus

    Airbus Оракул

  5. Olezhka

    Olezhka Нуб

    это пример из библиотеки Adafruit SSD1306

    Код (C++):
    /*********************************************************************
    This is an example for our Monochrome OLEDs based on SSD1306 drivers

      Pick one up today in the adafruit shop!
      ------> http://www.adafruit.com/category/63_98

    This example is for a 128x64 size display using I2C to communicate
    3 pins are required to interface (2 I2C and one reset)

    Adafruit invests time and resources providing this open source code,
    please support Adafruit and open-source hardware by purchasing
    products from Adafruit!

    Written by Limor Fried/Ladyada  for Adafruit Industries.
    BSD license, check license.txt for more information
    All text above, and the splash screen must be included in any redistribution
    *********************************************************************/


    #include <SPI.h>
    #include <Wire.h>
    #include <Adafruit_GFX.h>
    #include <Adafruit_SSD1306.h>

    #define OLED_RESET 4
    Adafruit_SSD1306 display(OLED_RESET);

    #define NUMFLAKES 10
    #define XPOS 0
    #define YPOS 1
    #define DELTAY 2


    #define LOGO16_GLCD_HEIGHT 16
    #define LOGO16_GLCD_WIDTH  16
    static const unsigned char PROGMEM logo16_glcd_bmp[] =
    { B00000000, B11000000,
      B00000001, B11000000,
      B00000001, B11000000,
      B00000011, B11100000,
      B11110011, B11100000,
      B11111110, B11111000,
      B01111110, B11111111,
      B00110011, B10011111,
      B00011111, B11111100,
      B00001101, B01110000,
      B00011011, B10100000,
      B00111111, B11100000,
      B00111111, B11110000,
      B01111100, B11110000,
      B01110000, B01110000,
      B00000000, B00110000 };

    #if (SSD1306_LCDHEIGHT != 64)
    #error("Height incorrect, please fix Adafruit_SSD1306.h!");
    #endif

    void setup()   {              
      Serial.begin(9600);

      // by default, we'll generate the high voltage from the 3.3v line internally! (neat!)
      display.begin(SSD1306_SWITCHCAPVCC, 0x3D);  // initialize with the I2C addr 0x3D (for the 128x64)
      // init done
     
      // Show image buffer on the display hardware.
      // Since the buffer is intialized with an Adafruit splashscreen
      // internally, this will display the splashscreen.
      display.display();
      delay(2000);

      // Clear the buffer.
      display.clearDisplay();

      // draw a single pixel
      display.drawPixel(10, 10, WHITE);
      // Show the display buffer on the hardware.
      // NOTE: You _must_ call display after making any drawing commands
      // to make them visible on the display hardware!
      display.display();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      // draw many lines
      testdrawline();
      display.display();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      // draw rectangles
      testdrawrect();
      display.display();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      // draw multiple rectangles
      testfillrect();
      display.display();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      // draw mulitple circles
      testdrawcircle();
      display.display();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      // draw a white circle, 10 pixel radius
      display.fillCircle(display.width()/2, display.height()/2, 10, WHITE);
      display.display();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      testdrawroundrect();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      testfillroundrect();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      testdrawtriangle();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();
     
      testfilltriangle();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      // draw the first ~12 characters in the font
      testdrawchar();
      display.display();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      // draw scrolling text
      testscrolltext();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      // text display tests
      display.setTextSize(1);
      display.setTextColor(WHITE);
      display.setCursor(0,0);
      display.println("Hello, world!");
      display.setTextColor(BLACK, WHITE); // 'inverted' text
      display.println(3.141592);
      display.setTextSize(2);
      display.setTextColor(WHITE);
      display.print("0x"); display.println(0xDEADBEEF, HEX);
      display.display();
      delay(2000);
      display.clearDisplay();

      // miniature bitmap display
      display.drawBitmap(30, 16,  logo16_glcd_bmp, 16, 16, 1);
      display.display();
      delay(1);

      // invert the display
      display.invertDisplay(true);
      delay(1000);
      display.invertDisplay(false);
      delay(1000);
      display.clearDisplay();

      // draw a bitmap icon and 'animate' movement
      testdrawbitmap(logo16_glcd_bmp, LOGO16_GLCD_HEIGHT, LOGO16_GLCD_WIDTH);
    }


    void loop() {
     
    }


    void testdrawbitmap(const uint8_t *bitmap, uint8_t w, uint8_t h) {
      uint8_t icons[NUMFLAKES][3];
      // initialize
      for (uint8_t f=0; f< NUMFLAKES; f++) {
        icons[f][XPOS] = random(display.width());
        icons[f][YPOS] = 0;
        icons[f][DELTAY] = random(5) + 1;
       
        Serial.print("x: ");
        Serial.print(icons[f][XPOS], DEC);
        Serial.print(" y: ");
        Serial.print(icons[f][YPOS], DEC);
        Serial.print(" dy: ");
        Serial.println(icons[f][DELTAY], DEC);
      }

      while (1) {
        // draw each icon
        for (uint8_t f=0; f< NUMFLAKES; f++) {
          display.drawBitmap(icons[f][XPOS], icons[f][YPOS], bitmap, w, h, WHITE);
        }
        display.display();
        delay(200);
       
        // then erase it + move it
        for (uint8_t f=0; f< NUMFLAKES; f++) {
          display.drawBitmap(icons[f][XPOS], icons[f][YPOS], bitmap, w, h, BLACK);
          // move it
          icons[f][YPOS] += icons[f][DELTAY];
          // if its gone, reinit
          if (icons[f][YPOS] > display.height()) {
            icons[f][XPOS] = random(display.width());
            icons[f][YPOS] = 0;
            icons[f][DELTAY] = random(5) + 1;
          }
        }
       }
    }


    void testdrawchar(void) {
      display.setTextSize(1);
      display.setTextColor(WHITE);
      display.setCursor(0,0);

      for (uint8_t i=0; i < 168; i++) {
        if (i == '\n') continue;
        display.write(i);
        if ((i > 0) && (i % 21 == 0))
          display.println();
      }  
      display.display();
      delay(1);
    }

    void testdrawcircle(void) {
      for (int16_t i=0; i<display.height(); i+=2) {
        display.drawCircle(display.width()/2, display.height()/2, i, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
    }

    void testfillrect(void) {
      uint8_t color = 1;
      for (int16_t i=0; i<display.height()/2; i+=3) {
        // alternate colors
        display.fillRect(i, i, display.width()-i*2, display.height()-i*2, color%2);
        display.display();
        delay(1);
        color++;
      }
    }

    void testdrawtriangle(void) {
      for (int16_t i=0; i<min(display.width(),display.height())/2; i+=5) {
        display.drawTriangle(display.width()/2, display.height()/2-i,
                         display.width()/2-i, display.height()/2+i,
                         display.width()/2+i, display.height()/2+i, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
    }

    void testfilltriangle(void) {
      uint8_t color = WHITE;
      for (int16_t i=min(display.width(),display.height())/2; i>0; i-=5) {
        display.fillTriangle(display.width()/2, display.height()/2-i,
                         display.width()/2-i, display.height()/2+i,
                         display.width()/2+i, display.height()/2+i, WHITE);
        if (color == WHITE) color = BLACK;
        else color = WHITE;
        display.display();
        delay(1);
      }
    }

    void testdrawroundrect(void) {
      for (int16_t i=0; i<display.height()/2-2; i+=2) {
        display.drawRoundRect(i, i, display.width()-2*i, display.height()-2*i, display.height()/4, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
    }

    void testfillroundrect(void) {
      uint8_t color = WHITE;
      for (int16_t i=0; i<display.height()/2-2; i+=2) {
        display.fillRoundRect(i, i, display.width()-2*i, display.height()-2*i, display.height()/4, color);
        if (color == WHITE) color = BLACK;
        else color = WHITE;
        display.display();
        delay(1);
      }
    }
     
    void testdrawrect(void) {
      for (int16_t i=0; i<display.height()/2; i+=2) {
        display.drawRect(i, i, display.width()-2*i, display.height()-2*i, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
    }

    void testdrawline() {
      for (int16_t i=0; i<display.width(); i+=4) {
        display.drawLine(0, 0, i, display.height()-1, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
      for (int16_t i=0; i<display.height(); i+=4) {
        display.drawLine(0, 0, display.width()-1, i, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
      delay(250);
     
      display.clearDisplay();
      for (int16_t i=0; i<display.width(); i+=4) {
        display.drawLine(0, display.height()-1, i, 0, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
      for (int16_t i=display.height()-1; i>=0; i-=4) {
        display.drawLine(0, display.height()-1, display.width()-1, i, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
      delay(250);
     
      display.clearDisplay();
      for (int16_t i=display.width()-1; i>=0; i-=4) {
        display.drawLine(display.width()-1, display.height()-1, i, 0, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
      for (int16_t i=display.height()-1; i>=0; i-=4) {
        display.drawLine(display.width()-1, display.height()-1, 0, i, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
      delay(250);

      display.clearDisplay();
      for (int16_t i=0; i<display.height(); i+=4) {
        display.drawLine(display.width()-1, 0, 0, i, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
      for (int16_t i=0; i<display.width(); i+=4) {
        display.drawLine(display.width()-1, 0, i, display.height()-1, WHITE);
        display.display();
        delay(1);
      }
      delay(250);
    }

    void testscrolltext(void) {
      display.setTextSize(2);
      display.setTextColor(WHITE);
      display.setCursor(10,0);
      display.clearDisplay();
      display.println("scroll");
      display.display();
      delay(1);
      display.startscrollright(0x00, 0x0F);
      delay(2000);
      display.stopscroll();
      delay(1000);
      display.startscrollleft(0x00, 0x0F);
      delay(2000);
      display.stopscroll();
      delay(1000);  
      display.startscrolldiagright(0x00, 0x07);
      delay(2000);
      display.startscrolldiagleft(0x00, 0x07);
      delay(2000);
      display.stopscroll();
    }
     
  6. b707

    b707 Гуру

    а зачем вам этот тестовый скетч? вы попробуйте вывести на экран обычный текст - работает?
     
  7. Olezhka

    Olezhka Нуб

    Вывести текст на этой библиотеке также не получилось, а вот на u8glib вышло, все работает. Спасибо всем большое.